Recomandări

Încercăm să te ajutăm să eviți greșelile și tacticile necinstite de vânzări

Înlocuirea uleiului în cazul compresoarelor noi

Dacă vei avea de înlocuit un compresor nou, iar compania montatoare îți va comunica faptul că uleiul din compresorul nou este doar de transport și că trebuie înlocuit, atunci ești în fața unei escrocherii.

Fii sigur că uleiul din compresorul nou este indicat de către producător ca potrivit pentru a fi utilizat în echipamentul tău.

Poate ți se pare de necrezut ceea ce tocmai ți-am spus, dar ai fi uimit să afli că aceasta este o procedură standard în activitatea de service în cadrul uneia dintre cele mai mari companii HVAC din lume.

Subdimensionarea puterii chillerelor

Din păcate este o practică des întâlnită la unii producători sau distribuitori de chillere:

  • Să zicem că ai nevoie de un chiller cu o putere frigorifică de 200 de kW. Ei îți vor furniza un chiller care în realitate are spre exemplu 175 kW, însă în fișa tehnică și în contract, desigur, vor declara că puterea lui frigorifică este de 200 de kW. Chillerul va funcționa până va expira garanția și chiar și o bună perioadă după aceea. Doar că având o capacitate frigorifică mai mică compresoarele și ventilatoarele vor fi solicitate mai mult, iar asta va duce la o uzură prematură;
  • În loc să aibă o durată medie de viață de 10 sau chiar 15 ani, componentele se vor defecta după 8 ani sau chiar mai devreme. Mai departe ți se va spune că chillerul a ieșit din garanție sau se vor invoca tot felul de motive, iar coroborat cu o mentenanță defectuoasă, rezultatul va fi clar;
  • Chiar și așa, însă, o mentenanță corespunzătoare efectuată cu specialiști ar putea să prelungească durata de viață a unui chiller chiar și dacă este subdimensionat – un tehnician bun și cu experiență poate realiza anumite setări care să optimizeze funcționarea chillerului.

Motivul pentru această practică de subdimensionare – doar pentru a ieși în față cu un preț inițial de vânzare mai bun. Însă noi credem că pe termen lung, adică dacă luăm în calcul întreaga perioadă de exploatare a chillerului, atunci prin uzura pe care ți-am explicat-o mai sus vei ajunge la un cost per echipament mai ridicat.

Producătorii și distribuitorii de chillere care practică aceasta știu că este puțin probabil ca beneficiarul să verifice puterea reală a echipamentului pe care îl primesc. Atâta timp cât chillerul va funcționa pe perioada garanției și chiar o bună perioadă după aceea… Dar:

  • Îți recomandăm să stipulezi în contract un articol care să îi pună în obligația de despăgubire în cazul în care la eventuale teste va reieși o putere frigorifică mai mică;
  • Există echipamente speciale prin care se poate testa capacitatea reală a unui chiller; de altfel, aceasta se poate calcula cu o eroare de maxim 3% și prin alte metode.
    Suntem bucuroși să te ajutăm în acest sens. Contactează-ne și împreună ne putem da seama de puterea reală a echipamentului tău.

P.S.: din păcate acest fenomen este și mai larg întâlnit în cazul schimbătoarelor de căldură în plăci. Cunoaștem foarte bine situația și ne confruntăm cu ea întrucât noi comercializam și acest tip de echipamente.
Nu ezita să ne contactezi dacă ai nevoie de un schimbător de căldură în plăci – pentru instalații de încălzire, pentru chillere (vaporizatoare) sau pentru orice tip de aplicație – sau dacă ai nevoie să verifici dacă schimbătorul tău de căldură este unul subdimensionat.

Defectarea intenționată a chiller-ului

Ei bine, da. Chiar dacă este greu de crezut, avem multe exemple de astfel de practici. Mai mult decât atât, am reușit să obținem foarte multe contracte de mentenanță după ce am demonstrat că cei de dinainte au realizat intenționat operațiuni de defectare a chillerului doar pentru ca apoi să îl repare pe foarte mulți bani sau chiar să îl înlocuiască cu totul.

Câteva „operațiuni” pe care le-am întâlnit din păcate de-a lungul timpului și la care să ai grijă:

  1. Scoaterea sitei din filtrul Y
    Prin această operațiune, impuritățile nu se mai filtrează și intră direct în vaporizator. Acesta se colmatează, iar riscul de spargere este foarte mare. De multe ori în cazul în care se sparge un vaporizator este mai rentabil să îl înlocuiești cu totul. Iar dacă se poate repara, costurile sunt enorme.
    Spre exemplu, pentru un chiller de 200 kW, vaporizatorul, manopera și materialele pot depăși 10.000 Euro. Iar asta dacă compresoarele nu trebuie înlocuite; dacă nici acestea nu mai pot fi salvate, atunci devine mai ieftin să înlocuiești chillerul cu totul cu unul nou;

  2. Slăbirea contactului la una dintre fazele alimentării compresoarelor
    Dacă cel puțin o fază de pe cablul de alimentare a compresoarelor este slăbită, atunci aceasta realizează un contact imperfect ce va duce la o pornire defectuoasă a compresoarelor, iar riscul de ardere a motoarelor compresoarelor devine foarte mare.
    Verificarea contactelor din tabloul electric este o acțiune foarte importantă în cadrul operațiunii de mentenanță. Dacă se realizează o mentenanță riguroasă de cel puțin 3 ori pe an (așa cum este recomandat), este foarte puțin probabil ca în intervalul dintre revizii să se slăbească contactele. Caz în care ne întrebăm de ce am găsit atât de multe contacte imperfecte la chillere administrate de alte companii?!

  3. Neîncărcarea cu glycol a circuitului principal
    Spre exemplu, în cazul aceluiași client am înlocuit vaporizatoarele pentru 7 chillere Trane cu puteri frigorifice între 200 și 350 kW. Al optulea chiller a fost înlocuit cu totul deoarece nu a mai putut fi reparat (compresoarele nu au mai putut fi salvate).
    Deși toate cele 8 chillere au avut fiecare schimbătoare de căldură intermediare apă-apă, compania care realiza mentenanța nu a încărcat instalația principală cu glycol. Asta a condus la spargerea celor 8 vaporizatoare ale celor 8 chillere, iar clientul a ajuns să plătească pentru punerea pe picioare a celor 7 chillere și pentru înlocuirea celui de-al optulea aproximativ 200.000 Euro;

  4. Scoaterea alimentării anumitor componente din tabloul de automatizare
    Am întâlnit cazuri în care o firmă de mentenanță a scos intenționat firul de alimentare 24V al plăcii electronice de la un chiller York de aproximativ 500 kW putere frigorifică, după care a raportat că aceasta este defectă și a ofertat-o spre înlocuire.
    Beneficiarul ne-a cerut o a doua opinie și am constatat încercarea de escrocherie.

Exemplele de mai sus sunt doar câteva dintre modalitățile prin care se pot realiza operațiuni care în timp să conducă la defectarea unui chiller.

Toate operațiunile noastre de mentenanță și reparații sunt filmate, iar la sfârșit îi predăm beneficiarului procesul verbal semnat și, bineînțeles, fișierul video aferent. Asta ca să fie totul transparent.

Ai nevoie de ajutor în reparația
sau mentenanța unui chiller?

Lasă-ne un mesaj